Ni är far och dotter, båda läkare, som startat en medicinsk podcast: »Medicinpodden«. Hur kom ni på tanken?

Rebecca: Podden var min idé. Pappa och jag pratade ofta om medicin med varandra ändå, och dessutom hade han och två kolleger just släppt en uppdaterad version av sin bok »Symtom, diagnos och terapi«. Jag visste att den skulle utgöra ett utmärkt underlag för dynamiska samtal mellan en äldre, mer erfaren läkare och en helt nykläckt, snart färdig kollega som vikarierat som underläkare. Jag själv saknade just en sådan podcast.

Richard: Under min AT för 30 år sedan, minns jag hur svårt det var för mig att »formatera om« utbildningens organ- och specialitetsbaserade undervisning till hanteringen av en vardag, där patienterna inte kommer »färdigetiketterade«. Den unga kvinnan som sökte akut med andnöd – betydde det panikångest eller lungemboli? Den distingerade gentlemannen med yrsel – lillhjärnsstroke eller kristallsjuka? Rebecca visade mig vilka enorma pedagogiska möjligheter som internet och sociala medier har. Genom att utgå från boken, och välja ett samtalsformat i en podcast, kunde vi utnyttja den pedagogiska möjligheten som skillnaden i våra åldrar och erfarenheter gav.

Vad styr valet av tema till de olika poddavsnitten?

Richard: Precis som i boken, utgår vi från olika delar av kroppen och presenterar olika symtom. Vi håller ungefär samma ambitionsnivå som boken: att på ett kompakt, lättsamt och inte alltför detaljerat sätt diskutera det som kan kallas »medicinsk allmänbildning«, alltså det som egentligen varje läkare oavsett specialitet behöver kunna.

Rebecca: Vi kan även tipsa om medicinska böcker vi läst, och ibland lyfta någon specifik diagnos. Jag har också börjat intervjua specialister om detaljer inom deras respektive områden.

Riktar sig er podcast bara till läkare, eller kan även patienter och anhöriga lyssna och förstå?

Richard: Vi vill använda så lite »fikonspråk« som möjligt. Eftersom latinet och grekiskan har en framträdande plats i läkarspråket, förklarar vi alla eller nästan alla »svåra« ord och begrepp på vanlig svenska. Vi tror att vi lyckats uppnå en bra balans, så att medicinare inte tycker att det är för enkelt, men att också en intresserad allmänhet kan hänga med och lära sig något.

Rebecca: Målgruppen är framför allt läkarstudenter och unga läkare, men vi vill gärna att även andra yrkeskategorier inom sjukvården ska lyssna.

Rebecca, vad är det viktigaste som du har lärt dig av Richard om läkaryrket?

Det att man aldrig blir fullärd och att man bör vara ödmjuk över den insikten. Min pappa är extremt kunnig inom medicin men trots detta är han den förste som påpekar att han inte kan allt.

Richard, kan du med dina 30 år i professionen lära dig av Rebecca, underläkaren?

Massor! Bara det att hela tiden få kluriga frågor som tvingar mig att reda ut om jag egentligen själv har förstått saken. Sedan vill jag tro, att dagens unga blivande kolleger har ett mer självklart demokratiskt förhållningssätt – visavi patienterna, övriga personalgrupper och varandra – oavsett ålder, genus, socialgrupp, etnicitet eller annat.

Rebecca, har du någon personlig förebild inom medicinen?

Min farfar, stressforskaren Lennart Levi, är en stor förebild för mig.

Richard, vilket är ditt bästa råd till en ung läkare i början av karriären? 

Jag citerar gärna min far, som brukar säga »Arbeta, älska, lek«. Jag tolkar det som ett råd att ta vara på det som livet har att erbjuda även utanför arbetet. Alltför många går in i kaklet.

Namn: Rebecca Levi, Richard Levi

Yrke: Rebecca är läkarkandidat, T11 till hösten, vikarierar som underläkare under sommaren. Richard är neurolog och rehabiliteringsprofessor.

Ålder: Rebecca är 27, Richard 57 år.

Familj: Flera läkare i familjen.

Bor: Stockholm respektive Linköping.

Aktuella: Har tillsammans startat »Medicinpodden«, en medicinsk podcast (iTunes Store eller medicinpodden.libsyn.com).