Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har noterat att det händer att vårdgivare helt förlitar sig på att patienter själva ska höra av sig för att få uppföljande hälso- och sjukvård. Något som kan leda till patientsäkerhetsrisker, enligt myndigheten. För vad händer om patienten – av någon anledning – aldrig återkommer?

Enligt IVO är det alltid vårdgivaren som bär ansvaret för att patienten verkligen följs upp ordentligt, aldrig patientens. På sin webbplats tydliggör myndigheten nu vad vårdgivarnas uppföljningsansvar egentligen innebär:

  • Vårdgivaren ansvarar för att följa upp patienter i de fall där hälso- och sjukvården bedömt att en uppföljning behövs.
  • Uppföljning är inte samma sak som att en patient fått rådet att höra av sig om hans eller hennes tillstånd försämras, utan kan handla om att följa upp resultatet av en insatt behandling, hur ett sjukdomsförlopp utvecklar sig eller att följa upp ett oklart tillstånd genom att starta olika utredningar.
  • Om uppföljningen inte sker inom den tidsmarginal som bestämts ska hälso- och sjukvården göra en ny individuell bedömning. »Omfattningen av vårdgivarens ansträngningar måste bedömas från fall till fall«, skriver IVO.

Vad kan en vårdgivare då begära av sin patient? Enligt myndigheten är det okej att exempelvis låta patienten ta ansvar för att själv boka in ett uppföljande läkarbesök, om hen bedöms klara av det och det inte är olämpligt ur medicinsk synpunkt. Men då måste vårdgivaren också se till att det verkligen blir gjort.