En extern granskare fick tidigare i år i uppdrag av Stockholms läns landstings hälso- och sjukvårdsförvaltning att gå igenom 400 slumpvis utvalda debiterade läkarbesök hos en läkarmottagning i länet med avtal för husläkarverksamhet och basal hemsjukvård.

I 42 procent av läkarbesöken bedöms journalanteckningen enligt granskningen inte motsvara ett debiterbart läkarbesök.

Dessutom går det i 38 procent av de granskade läkarbesöken inte att bedöma om journalanteckningen motsvarar ett fysiskt läkarbesök eller ej på grund av brister i dokumentationen.

Hälso- och sjukvårdsförvaltningen har nu skickat ett krav på rättelse samt ett återbetalningskrav på drygt 820 000 kronor till den aktuella läkarmottagningen.

– Förvaltningen bedömer bristerna i kvaliteten på den granskade journaldokumentationen som allvarliga. Rapporten visar även på brister i vårdens innehåll, vilket är allvarligt, säger Hanna Fellenius, pressekreterare i Stockholms läns landsting, till nyhetsbyrån Siren. 

En liknande granskning har också gjorts av en annan läkarmottagning i Stockholm. Där visade granskningen på en ännu större andel felaktiga debiteringar. Enligt Hanna Fellenius kommer dock landstinget inte att vidta några åtgärder mot mottagningen eftersom den stängde i somras.