Personen eller personerna har sedan förra veckan ringt ett hundratal samtal till vårdcentralen i stadsdelen Ryd i Linköping. Hen har sedan angett andra personers personuppgifter, såsom personnummer och telefonnummer. 

»Ett stort antal« av de personer som drabbats är anställda inom vården, uppger Region Östergötland till Läkartidningen. Förutom vårdcentralen i Ryd har ett par andra vårdcentraler fått motta enstaka liknande samtal. Men det finns inga uppgifter om att gärningspersonen har riktat in sig mot specifika anställda, utan det tycks vara slumpmässigt. 

– Det orsakar merarbete och tankar hos den som har utnyttjats. Det kan ge hjärnspöken, »vad står det här för, vad vill den här personen?«. Men eftersom personen, eller personerna, har gjort det rätt så brett – det var ett hundratal samtal fram till i förrgår – är det många som är berörda, säger regionens tillförordnade säkerhetschef Tomas Samuelsson.

Tilltaget har också gjort att telefonkön bokas upp så att riktiga patienter inte kommer fram. Vårdcentralen har fått stänga av återuppringningsfunktionen och patienterna måste vänta i luren till dess någon svarar, vilket gjort att många har lagt på. 

På onsdagen öppnade vårdcentralen också för att ta emot fler patienter fysiskt för att boka tid. Det skapar också extra påfrestningar på personalen, inte minst med tanke på att det är höstlov och många är lediga.

Tilltaget är polisanmält med den tillfälliga rubriceringen »olovlig identitetsanvändning«. I nuläget finns inget som tyder på något dataintrång.

– Vi kan inte se att någon har varit inne i våra system. Och vi kan inte se att någon systematiskt har sökt efter personer som jobbar hos oss. Därför tror vi inte att det är ett systemintrång hos oss, säger Tomas Samuelsson.

Det kräver vanligen lite research att få fram personnummer, men det är i regel offentlig information. Tomas Samuelsson påpekar dock att det finns sajter på internet där information läggs ut, och gärningspersoner kan på så sätt kommit över flera personers data.

Nu pågår polisens förundersökning och Region Östergötland tar varje dag beslut om vilka åtgärder som behöver vidtas, till exempel när det gäller funktionerna i telefonbokningen.

– Vi släpper ju inte det här utan har återkommande uppföljningar för att följa händelseutvecklingen. Det här är ju en arbetsmiljöfråga, säger Tomas Samuelsson.